جستجو در مطالب سایت فیش حج و خریداران و فروشندگان

حج در قرآن و روایات

قال الله تعالى: ان اول بیت وضع للناس للذى ببكة مباركا و هدى للعالمین. (1)

براستى نخستین خانه‏ اى كه براى عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مایه بركت و هدایت جهانیان است.

انسان در باطلاق روزمرگى‏ ها غرق مى ‏شود؛ نیازهاى كاذب و صادق، گرفتارى‏ هاى ادارى و شغلى و اخبار و اطلاعات محدود محلى و منطقه ‏اى، انسان را از آرمان‏هاى بلند و وظایف الهى و اساسى بازمى‏دارد. او را از هویت اصیل و وطن راستین غافل مى ‏سازد، و حج هجرتى است مقدس از وابستگى ‏ها و عادت‏ ها به سوى خدا و به سوى فطرت الهى خویش.

«حج» ‏حضور در مجمع عمومى سالانه مسلمین است و دیدارى الهى همراه با همه آنها كه به یك دین معتقدند و به یك آرمان مى ‏اندیشند و خداى یگانه را مى‏ پرستند.

حضور در میقات و لبیك و طواف، نماز و سعى تقصیر همراه با وقوف در عرفات مشعر و منى، قربانى و سر تراشیدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بیان آن در ضمن چهل حدیث كوتاه میسر نیست. اما یادآورى گوشه‏ اى از اسرار این عبادت سیاسى، الهى، مى ‏تواند راهگشاى پژوهشى بیشتر و مایه شور و شوقى افروخته‏ تر گردد.

اندیشه‏ هاى خرد و آرمان‏ هاى كوچك در اجتماع بزرگ و سراسرى مسلمین رنگ مى‏ بازد و بینش و خواسته‏ هاى عمومى و بزرگ سراسرى جاى آن را مى‏ گیرد.

حاجى با شركت در اردوى ابراهیمى حج‏ با تاریخ پیامبران پیوند مى‏ خورد و هویت تاریخى خویش را باز مى ‏یابد. فریاد مقدس لبیك اللهم لبیك عهد دیرین و میثاق فطرت را یادآورى مى‏ شود و انسان با پوشیدن جامه‏ هاى سپید احرام از لمت‏ خود خواهى‏ ها، خودنمائى‏ ها و لذت‏گرایى ‏ها و عادات و رفتار زیانبار مى‏ گریزد و ستایش و نعمت و قدرت را ویژه خدا مى‏ بیند.

آداب حرم، اخلاق شایسته حیم قدس ربوبى را مى ‏آموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سیاست، ایمان و اتحاد و آزادى و مبارزه با كفر و شرك و شیطان یكجا جلوه مى‏ كند.

انسان با طواف در كوى دوست‏ با فرشتگان آسمان هماهنگ مى‏ شود. و در مقام ابراهیم مى‏ ایستد و نماز مى‏ گزارد.

و با سعى بین صفا و مروه، موهاى زاید از سر مى‏ زداید و با طوافى دیگر بنام نساء دوباره پروانه‏ وار گرد خانه یار مى‏ چرخد و در نزد جایگاه خلیل الله علیه السلام نماز مى‏ خواند.

با استلام حجر الاسود و بوسیدن آن عهد الست را با مقام ربوبى تجدید مى‏ كند و با نوشیدن آب خوشگوار، زمزم زمزمه زندگى را دوباره در اعماق روحش مى ‏شنود.

وقوف‏ ها و حركت ها به فرمان خدا و با یاد خدا راه و رسم زندگى ابراهیمى را به انسان مى‏ آموزد و انسان با انجام قربانى حنجره آزمندى‏ ها و زفتى را مى ‏بُرد و با تراشیدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست مى ‏شود و با رمى جمرات با شیطان‏ هاى بزرگ و میانه و كوچك درگیر مى‏ گردد و از هرچه شیطان و شرك است اعلام برائت مى‏ كند.

آنچه در اینجا گردآمده چهل حدیث‏ برگزیده در باره این فریضه بزرگ - حج - است كه آداب و اهداف حج، قداست و امنیت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگى مسلمین مطرح مى ‏سازد. پیشوایان معصوم علیهم السلام در این احادیث كوتاه روزنه ‏هایى به دنیاى زیباى حج گشوده ‏اند كه براى زائران بیت الله الحرام و دیگر مشتاقان دیار یار، مطالعه آن آموزنده و چشم‏نواز است.

حجكم مقبول و سعیكم مشكور

 

 1- اهمیت ‏حج

قال على علیه السلام:

الله الله فى بیت ربكم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا.

على(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروك شود نظر رحمت‏خدا از شما قطع خواهد شد. (بحارالانوار ج 1696)

 

 2- حج و توجه به سوى خدا

عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارك و تعالى:

«ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» (2)

قال: حجوا الى الله.

امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» فرموده است: منظور از فرار به سوى خدا آن است كه آهنگ حج كنید. (معانى الاخبار ص 222 )

 

 3- لبیك و قربانى

عن على علیه السلام قال:

نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن.

امام على علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج ‏یعنى فریاد و لبیك برآوردن و ثج ‏یعنى قربانى كردن شتران. (معانى الاخبار ص 224)

 

 4- حج اكبر و اصغر

عن معاویة بن عمار، قال:

سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاكبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة.

معاویة بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اكبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است. (معانى الاخبار ص 295 )

 

 5- آثار حج

عن الرضا علیه السلام قال:

ما رایت‏شیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج

از امام رضا علیه السلام نقل شده كه فرمود: هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم. (بحار الانوار، ج 74، ص 318 )

 

 6- مرگ در راه حج

عن ابى عبدالله علیه السلام قال:

من مات فى طریق مكة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاكبر یوم القیامة.

امام صادق علیه السلام فرمود: هركس در راه رفت و برگشت مكه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.

(ملاذ الاخیار ج 2237)

 

 7- حرمت مهمانان خدا

عن ابى عبدالله علیه السلام قال:

الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم

امام صادق علیه السلام فرمود: حاجى و عمره‏گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گوید. اگر شفاعت كنند. شفاعت ایشان را مى‏پذیرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مى‏كند و در برابر هر درهمى كه خرج كرده‏اند، یك میلیون درهم به آنان مى‏پردازد. (ملاذ الاخبار ج 2267)

 

 8- آمادگى براى احرام

عن حماد بن عیسى قال:

سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.

حماد بن عیسى گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. براى احرام چگونه باید آماده شد؟

فرمود: با گرفتن ناخن‏ها، كوتاه كردن شارب و تراشیدن موى بالاى شرمگاه. (ملاذ الاخیار، ج 3087)

 

 9- نظر به كعبه

عن الباقر علیه السلام من نظر الى الكعبة لم یزل یكتب له حسنة و یمحى عنه سیئة حتى یصرف بصره عنها.

امام باقر -علیه السلام- فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتى به آن مى‏نگرد مدام كار نیك برایش نوشته مى‏شود و گناهش پاك مى‏شود تا وقتى دیده از آن برگرداند. (بحار الانوار ج 6596)

 

 10- نیت‏ حج

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

الحج‏حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه على الناس یوم القیامة.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

حج دوگونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر كس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وى را به بهشت درآورد و هر كس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قیامت‏برعهده مردم خواهد بود. (بحار الانوار ج 96 24 )

 

 11- روزه ایام تشریق در منى

سئل الصادق علیه السلام لم كره الصیام فى ایام التشریق؟ فقال:

لان القوم زوار الله و هم فى ضیافته و لا ینبغى للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.

از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:

چرا روزه ایام تشریق «11 - 12 - 13 ذى حجة‏» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شایسته نیست كه مهمان در نزد میزبان و كسى كه به دیدارش رفته روزه بگیرد. (بحار الانوار ج 96 34 )

 

 12- حج‏ یا جهاد

عن الصادق -علیه السلام- انه قال:

ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فى سبیل الله حتى یستشهد.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

هیچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نیست مگر اینكه مردى شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهید گردد.

(بحار الانوار ج 96 49 )

 

 13- ثواب طواف

عن النبى صلى الله علیه و اله و سلم انه قال:

من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة ركعتیه غفرله.

پیامبر اكرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

هركس هفت‏بار به دور این خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.

(بحارالانوار ج 96 49 )

 

  14- حج و تجدید میثاق

قال ابو جعفر علیه السلام والحجر كالمیثاق و استلامه كالبیعة و كان اذا استلمه قال:

اللهم امانتى ادیتها و میثاقى تعاهدته لیشهدلى عندك بالبلاغ.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

حجرالاسود مثل یك پیمان است و دست كشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتى حضرت دست‏بر حجرالاسود مى‏كشید مى‏فرمود: خدایا! امانتم را ادا كردم. میثاق خود را تجدید كردم، تو گواه باش كه من وظیفه‏ام را بپایان رساند.

(بحار الانوار ج‏96 48 )

 

 15- اهمیت ‏حج

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

لایزال الدین قائما ما قامت الكعبة.

اما صادق -علیه السلام- فرمود:

تا كعبه برپاست، دین برپاست. (بحار الانوار ج 96 57 )

 

 16- فلسفه نام كعبه

عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:

قلت له: لم سمى البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملكه، احد.

از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا كعبه را بیت العتیق نامیده‏اند؟

فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملكیت هیچ كس درنیامده است. (بحارالانوار ج 96 59 )

 

 17- مثلث مقدس

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شى‏ء  كتابه و هو حكمه و نوره

و بیته الذى جعله قبلة للناس لایقبل من احد توجها الى غیره و عترة نبیكم.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هیچ چیز به حرمت آن نرسد.

كتابش كه فرمان او و نور اوست وخانه‏اش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایى غیر آن از هیچ‏كس پذیرفته نیست وعترت پیامبر شما. (بحار الانوار ج‏96 60 )

 

 18- نذر كعبه

عن على -علیه السلام- قال:

لو كان لى وادیان یسیلان ذهبا و فضة ما اهدیت الى الكعبة شیئا لانه یصیر الى الحجبة دون المساكین.

امام على -علیه السلام- فرمود:

اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به كعبه اهدا نخواهم كرد، زیرا به پرده‏داران «ناشایست‏» مى‏رسد نه به مساكین و مستمندان. (بحارالانوار ج 96 67 )

 

 19- امنیت‏ حرم

عن عبدالله بن سنان، عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال قلت:

ارایت قوله «و من دخله كان امنا» (3) البیت عنى اوالحرم؟ قال:

من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذى حتى یخرج من الحرم.

عبدالله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم:

بفرمایید منظور از آیه «و من دخله كان امنا» چیست؟ كعبه مورد نظر است‏یا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشى و درنده و پرنده‏اى كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود. (بحار الانوار ج 96 74 )

 

 20- چهار شهر برگزیده

قال رسول الله صلى الله علیه و آله ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عزوجل: و التین والزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینة و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الكوفة و هذا البلد الامین مكة.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین كوفه و مقصود از این شهر امن، مكه معظمه است.

(بحار الانوار ج 96 77 )

 

 21- حج از مال حرام

قال ابو جعفر علیه السلام لایقبل الله عزوجل حجا و لاعمرة من مال حرام

امام باقر -علیه السلام- فرمود: خداوند عزوجل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمى‏كند. (بحارالانوار ج 96 120 )

 

 22- آداب حج

عن ابى جعفر قال:

ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لم‏یكن فیه ثلاث خصال:

ورع یحجزه عن معاصى الله و حلم یملك به غضبه و حسن الصحابة لمن صحبه.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

كسى كه قصد این خانه مى‏كند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:

1- ورعى كه او را از گناهان بازدارد.

2- بردبارى كه جلو خشمش را بگیرد.

3- حسن معاشرت با همراهان.

(خصال ج 1 97 و بحار الانوار ج 96 121 )

 

 23- معافیت ‏بانوان در مناسك حج

عن ابى جعفر علیه السلام قال:

لیس على النساء اجهار التلبیة و لاالهرولة بین الصفا و المروة ولااستلام الحجر الاسود و لادخول الكعبة و لاالحلق انما یقصرون من شعورهن...

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

براى زنان در حج این امور لازم نیست:

1- بلند گفتن لبیك

2- هَروَله بین صفا و مروه [كه نوعى دویدن است)

3- دست كشیدن بر حجرالاسود

 4- ورود به كعبه 5

5- سرتراشیدن، تنها باید قدرى از موى خود را كوتاه كنند.

(بحارالانوار ج 96 189 )

 

 24- توزیع و رحمت در اطراف كعبه

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

لله تبارك و تعالى حول الكعبة عشرون و مائة رحمة منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

خداوند تبارك و تعالى در پیرامون كعبه صد و بیست ‏بخش رحمت دارد؛ شصت قسمت آن براى طواف كنندگان، چهل قسمت ‏براى نمازگزاران، و بیست قسمت ‏براى ناظران كعبه است. (بحارالانوار ج 96 202 )

 

 25- حجر اسماعیل

 قال ابوعبدالله علیه السلام ان اسماعیل دفن امه فى الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن كرد و براى آن دیوارى قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.

(بحار الانوار ج 96 204 )

 

 26- 360 طواف

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

یستحب ان تطوف ثلاث مائة و ستین اسبوعا عدد ایام السنة فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

مستحب است كه 360 طواف به تعداد روزهاى ایام سال به جاى آورى، اگر نتوانستى هر قدر كه ممكن شد طواف كن.

(بحار الانوار ج 96 204 )

 

  27- دست كشیدن بر ركن حجرالاسود

قال رسول الله صلى الله علیه و آله طوفوا بالبیت واستلموا الركن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.

پیامبر خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

دور خانه خدا طواف كنید، ركن «حجر الاسود» را دست ‏بسائید، زیرا به منزله دست است ‏خدا در زمین است كه با بندگانش دست مى‏دهد. (بحار الانوار ج‏96 202 )

 

  28- نماز در مسجد الحرام

عن الباقر -علیه السلام- قال:

صلاة فى المسجد الحرام افضل من مائة الف صلاة فى غیره من المساجد.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

یك نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است. (بحار الانوار ج‏96 241 )

 

 29- آب زمزم

قال رسول الله صلى الله علیه و آله ماء زمزم شفاء لما شرب له

 پیامبر اكرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

آب زمزم به هر قصدى بنوشد براى آن شفاست. (بحار الانوار ج‏96 245 )

 

 30- دعا در عرفات

عن الرضا -علیه السلام- قال: كان ابو جعفر یقول:

ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له.

اما البر ففى حوائج الدنیا و الاخرة و اما الفاجر ففى امر الدنیا.

امام رضا-علیه السلام- فرمود:

هیچ نیكوكا و بدكارى در كوههاى عرفات دعا نمى‏كند مگر اینكه خدا دعایش را مى‏پذیرد. دعاى نیكوكاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعاى بدكاران را در كار دنیا مى‏پذیرد. (بحار الانوار ج‏96 251 )

 

 31- اهمیت عرفات

عن النبى -صلى الله علیه و آله- قال:

اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.

پیامبر اكرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

گناه كسى از همه بزرگتر است كه از عرفات برگردد و خیال كند آمرزیده نخواهد شد. (بحار الانوار ج 96 248 )

 

 32- ثواب رمى شیطان

عن ابى عبدلله -علیه السلام- فى رمى الجمار قال:

له بكل حصاة یرمى بها تحط عنه كبیرة موبقة.

امام صادق -علیه السلام- درباره رمى جمرات فرمود:

با هر سنگریزه‏اى كه حاجى مى‏زند یك گناه كبیره هلاكت‏بار از وى فرو مى‏ریزد. (بحار الانوار ج 96 273 )

 

 33- فلسفه رمى

عن على بن جعفر عن اخیه موسى -علیه السلام- قال:

سئلته عن رمى الجمار لم جعل قال:

لان ابلیس اللعین كان یتراءى لابراهیم -علیه السلام- فى موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنة بذلك.

على بن جعفر مى‏گوید: از امام كاظم -علیه السلام- پرسیدم: چرا رمى جمرات واجب شده است؟

فرمود: چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها براى ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار كرد، این كار در حج ‏سنت ‏شد. (بحار الانوار ج 96 273 )

 

 34- قربانى حج

قال على بن الحسین -علیه السلام- فى حدیث له:

اذا ذبح الحاج كان فداه من النار.

امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یك حدیث فرمود:

وقتى حاجى قربانى را ذبح كند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود. (بحار الانوار ج 96 288 )

 

 35- دفن مو در منى

عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال:

ان الحسن و الحسین كانا یامران بدفن شعورهما بمنى.

امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل كرده است كه حضرت فرمود:

امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور مى‏دادند موهایشان در منى دفن گردد. (بحار الانوار ج 96 302 )

 

 36- زیارت پیامبر صلى الله علیه و آله

عن النبى -صلى الله علیه و آله- انه قال:

من راى [زار] قبرى حلت له شفاعتى و من زارنى میتا فكانما زارنى حیا.

پیامبر اكرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

هر كس قبر مرا زیارت كند شفاعت من براى او روا گردد. و هر كس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگى مرا دیدار كرده است. (بحار الانوار ج 96 334 )

 

  37- وداع كعبه

عن ابراهیم بن محمود قال:

رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الكعبة و قال:

اللهم انى انقلب على ان لا اله الا الله.

ابراهیم بن محمود گوید:

امام رضا -علیه السلام- را در حال وداع كعبه دیدم. وقتى مى‏خواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به كعبه كرد و گفت: خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله‏» بازمى‏گردم.  (بحار الانوار ج 96 370)

 

 38- حج و رهبرى

عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:

انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

مردم مامور شده‏اند بیایند دور این سنگها طواف كنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگى و حمایت و یارى نمایند.

(بحار الانوار ج 96 374 )

 

  39- استقبال و مصافحه حاجیان

عن ابى عبدالله علیه السلام من لقى حاجا فصافحه كان كمن استلم الحجر.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

هر كس با حاجى دیدار كند و با او مصافحه نماید گویا بر حجرالاسود دست كشیده است. (بحار الانوار ج 96 384 )

 

 40- ولیمه حج

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

لا ولیمة الا فى خمس فى عرس او خرس او عذار او وكار او ركاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكار الرجل یشترى الدار و الركاز الذى یقدم من مكة.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

ولیمه‏اى نیست مگر در پنج مورد:

1- در عروسى  2- در تولد كودك   3- در ختنه سوران   4- در خرید منزل  5- در بازگشت از سفر مكه (بحار الانوار ج 96 384 )

 

پی نوشت‏ها:
1- آل عمران 97

2- سورة الذاریات آیه 51

3- سورة آل عمران آیة 97

كتاب: چهل حدیث

تهیه و تنظیم: محمود مهدى‏پور

احادیث حج

قال الامام الصادق – علیه السلام – :من کان معسرا فلم یتهیأ له حجة الاسلام فلیأت قبر الحسین – علیه السلام – فلیعرف عنده.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند:کسی که تنگدست باشد و حج واجب برایش فراهم نگردد، پس به زیارت قبر امام حسین – علیه السلام -برود و عرفه را آنجا باشد.
«وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۳۶۰»

 

قال الامام الصادق – علیه السلام – :اذا حج احدکم فلیختم بزیارتنا، لأن ذلک من تمام الحج.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند:هر گاه یکی از شما به حج رفت، آن را با زیارت ما به پایان برساند، چرا کهاین (دیدار ما) از نشانه‏های تمامیت و کمال حج است.
«وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۲۵۴»

 

امام باقر(سلام الله علیه):
الصِّیامُ والحَجُّ تَسکِینُ القُلوبِ؛
روزه و حج، آرامبخش دل‏هاست.
میزان الحکمة: ح ۱۱۰۷۴

 

امام على (علیه السلام) فرمودند:
و فرض علیکم حج بیته الحرام الذى جعله قبلة للانام؛
و (خداوند) حج بیت حرام خود را به شما واجب کرد، بیتى که آن را قبله مردم قرار دارد.
(نهج البلاغه ، خطبه ۱ – ۵۰).

 

امام باقر (علیه‏السلام ) فرمودند:
اَلصّیامُ وَ الْحَجُّ تَسْکینُ الْقُلوبِ؛
روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
امالى طوسى، ص ۲۹۶، ح ۵۸۲

 

امام باقر علیه‏السلام :
انَّ الرّجُلَ إذا أصابَ مالاً مِن حَرامٍ لَم یُقْبَلْ مِنهُ حَجُّ ولا عُمْرَةٌ ولا صِلَةُ رَحِمٍ حتّى أنّه یَفْسُدُ فیهِ الفَرْجُ ؛
هرگاه انسان مالى از حـرام بـه دست آورد نه حجّى از او پذیرفته شود، نه عمره‏اى و نه صله رحمى و حتّى در ازدواج و زناشویى او تأثیر سوء مى‏گذارد.
أمالی الطوسیّ : ۶۸۰ / ۱۴۴۷

 

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
الحَجّ یَنْفیالفَقرَ؛
حجّ، فقر و تهیدستى را از بین مى‏برد.
تحف العقول : ۷

 

امام صادق علیه‏السلام :
مَن حَجَّ ثَلاثَ حِجَجٍ لَم‏یُصِبْهُ فَقرٌ أبَدا؛
هر کس سه بار حجّ به جا آورد ، هرگز به فقر گرفتار نیاید .
الخصال : ۱۱۷ / ۱۰۱

 

امام صادق علیه‏السلام می فرمایند:
ما رأیتُ شَیئا أسْرَعَ غِنىً ولا أنْفى للفَقرِ مِن إدْمانِ حَجِّ هذا البَیتِ؛
ندیده‏ام که چیزى همانند مداومت بر زیارت این خانه(خانه خدا) چنان سریع توانگرى آورد و فقر را بزداید .

أمالی الطوسیّ : ۶۹۴ / ۱۴۷۸

 

قال الصادق – علیه السلام -:
ان الصلوة و الصوم و الصدقة و الحج و العمرة و کل عمل صالح ینفع المیت حتى ان المیت لیکون فى ضیق فیوسع علیه و یقال : هذا بعمل ابنک فلان او بعمل اخیک فلان اخوه فى الدین ؛
نماز، روزه ، صدقه ، حج ، عمره ، و نیز هر عمل صالحى براى میت سود دارد، حتى اگر میت در تنگنا هم باشد، به واسطه این اعمال ، گشایشى براى او به عمل مى آید و به وى مى گویند: این گشایش به خاطر عملى است که پسر تو فلانى یا برادر دینى تو فلانى به جا آورده است .
(بحارالانوار، ج ۸۵، ص ۳۱۲)

 

قال الصادق – علیه السلام -:
ان اول ما یسئل عنه العبد اذا وقف بین یدى الله – عز و جل – الصلوات المفروضات و عن الزکاة المفروضة و عن الصیام المفروض ، و عن الحج المفروض و عن ولایتنا اهل البیت ؛
وقتى بنده (فرداى قیامت ) در مقابل خداى عز و جل قرار گرفت ، اولین چیزى که از او سؤ ال مى کنند، نمازهاى واجب ، زکات واجب ، روزه واجب ، حج واجب و ولایت ما اهل بیت است .
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۹۰)

 

قال الصادق – علیه السلام -:
اما انه لیس شى ء افضل من الحج الا الصلوة ؛
به درستى که هیچ عملى بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۶)

 

قال الباقر – علیه السلام -:
بنى الاسلام على خمس : الصلوة و الزکوة ، و الصوم و الحج و الولایة ؛
اسلام بر روى پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ، زکات ، حج ، ولایت .
(کافى ، ج ۲، ص ۱۷)

 

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحجّ جهاد کلّ ضعیف و جهاد المرأه حسن التّبعّل؛
حج جهاد ضعیفان است و جهاد زن، شوهردارى خوب است.
نهج الفصاحه

 

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحجّ المبرور لیس له جزاء إلّا الجنّه؛
حج مقبول سزایى جز بهشت ندارد.
نهج الفصاحه

 

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
حجّوا تستغنوا و سافروا تصحّوا؛
به حج روید تا بى نیاز شوید و سفر کنید تا سالم مانید.
نهج الفصاحه

 

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
تفتح أبواب السّماء و یستجاب الدّعاء فی أربعه مواطن: عند التقاء الصّفوف فی سبیل اللَّه و عند نزول الغیث و عند إقامه الصّلاه و عند رؤیه الکعبه؛
چهار موقع درهاى آسمان را بگشایند و دعاها را مستجاب کنند. هنگام تلاقى صف مبارزان در راه خدا و هنگام نزول باران و هنگام نماز و هنگام دیدار کعبه.
نهج الفصاحه

 

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا حجّ الرّجل بمال من غیر حلّه فقال لبّیک اللّهمّ لبّیک قال اللَّه لا لبّیک و لا سعدیک هذا مردود علیک؛
وقتى کسى با مالى که حلال نیست به حج رود هنگامى که گوید لبیک خدا یا لبیک، خدا گوید نه لبیک و نه سعدیک این ها به تو باز می گردد.
نهج الفصاحه

 

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – :
جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ ؛
حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – فرمودند:
خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین نمود. و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را برای استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲

 

امام علی (علیه السلام ) می فرمایند:
و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاة و زکاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل؛
نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افرادناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص ۱۱۵۲ )

 

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرمایند :
ما عبداللّه بشیء أفضل من الصّمت و المشی الی بیته؛
خداوند به چیزی برتر از خاموشی و رفتن به خانه‌ی او (حج)، عبادت نشده است.
الخصال: ۳۵ / ۸٫

 

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة؛
به درستی که هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
( وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۶ )

 

امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند:
بنی الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة؛
اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت .
( کافی ، ج ۲، ص ۱۷ )

 

قال الصادق علیه السلام:
صلاة فریضة خیر من عشرین حجة و حجة خیر من بیت مملو ذهبا یتصدق منه حتی یفنی او حتی لا یبقی منه شی‏ء.
امام صادق علیه السلام فرمود:
یک نماز واجب از بیست حج بهتر است، و یک حج از صدقه دادن خانه‏ای پر از طلا بهتر است، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند.
بحار، ج ۸۲، ۲۲۷

 

امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
زیارت خانه خدا امان دهنده است از عذاب دوزخ.
غررالحکم ، باب حج

 

پیامبراکرم صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏ آله وسلم می فرمایند :
مَن ضَمِنَ وَصیَّةَ الْمَیِّتِ مِن أمرِ الْحَجِّ فَلا یَعجُزَنَّ فیها فَإنَّ عُقُوبَتَها شَدیدَةٌ وَ نَدامَتَها طَویلَةٌ، لا یَعجُزُ عَن وَصیَّةِ الْمَیِّتِ إلاّ شَقىٌّ وَ لا یَقومُ بِها إلاّ سَعیدٌ؛
هر کس وصیت میت را در کار حج بر عهده بگیرد، نباید در آن کوتاهى کند، زیرا عقوبت آن سخت و پشیمانى‏اش طولانى است. از وصیت میت جز بدبخت کوتاهى نکند و به آن جز خوشبخت عمل ننماید.
جامع الأخبار، ص ۱۵۹ .

 

امام رضا(علیه السلام) می فرمایند:
الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ؛
حجّ آرام بخش دل‏ها است
الأمالى ، طوسى ، ص ۲۹۶

احادیث حج

  از حضرت باقر (ع ) پرسیدند :

برای چه حج خانه خدا را حج نامیده اند ؟ امام فرمود: فلانی حج گزارد، یعنی رستگار شد

 

  امام علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :

حج و عمره به جای آورید تا بدنهایتان به صحت و سلامت در آید، و روزی شما وسیع شود، و خرج عیالتان مکفی گردد

 

 حضرت علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :

زائر بیت الله آمرزیده می شود، بهشت بر او واجب می گردد، عمل را از سر می گیرد و مال و عیالش محفوظ است

 

 رسول خدا (ص ) می فرماید :

کسی که دنیا و آخرت می خواهد، به خانه خدا برود

 

   عبدالله بن فضل می گوید :

به حضرت صادق (ع ) عرضه داشتم : قرض زیادی به عهده دارم ، عائله مندم ،قدرت بر حج    ندارم ، مرا دعائی بیاموز امام فرمود : به دنبال هر نماز واجب بخوان : اللهم صل علی محمد و  آل محمد و  اقض عنی دین الدنیا و دین الا خرة  " خداوندا، درودت نثار محمد و  آل محمد کن ،  و دین دنیا و دین آخرت مرا ادا بنما "  گفتم :     دین دنیا برایم معلوم است ،  دین آخرت چیست ؟ فرمود : دین آخرت حج است   

 

    رسول خدا (ص ) :

به قطاری از شتران که حاجیان را برای زیارت خانه خدا می برد، نظر فرمودند و گفتند قدمی  برنمی دارند  مگر اینکه برای آنان حسنه ای ثبت می شود، و قدمی نمی نهند مگر اینکه گناهی از آنان محو می گردد و چون از مناسک حج فارغ شدند، به آنان اعلام می شود، بنایی را بنا کرده اید،   آن را خراب  نکنید، گناهان گذشته شما بخشیده شد، از حالا  به بعد عمل نیک انجام دهید

 

 امام باقر (ع ) می فرماید :

کسی که قرآن را در مکه ختم کند از دنیا نمی رود مگر آنکه پیامبرو همچنین جایگاه خود را در بهشت ببیند

 

 امام صادق (ع ) می فرماید :

خداوند، به چیزی بهتر از خموشی و راه رفتن به سوی خانه اوعبادت نشده است

 

امام باقر (ع ) می فرماید :

خداوند حج و عمره ای که مخارجش از مال حرام تأمین شده نمی پذیرد

 

از اسحاق بن عمار روایت شده که حضرت صادق (ع ) فرمود :

ای اسحاق کسی که یکبار خانه خدا  را طواف کند، خداوندبرای او هزار حسنه ثبت می کند، هزار سیئه محو می نماید، برایش هزار  درجه قرار می دهد، هزار درخت در بهشت می کارد  و ثواب آزاد کردن هزار بنده به او مرحمت  می فرماید، چون به ملتزم برسد هشت در بهشت به روی او باز می شود و به او می گویند : از هر دری که خواستی وارد شو اسحاق می گوید : به حضرت عرضه داشتم این همه  برای کسی است که خانه خدا را طواف کند ؟فرمود : آری ، آیا به ثوابی عظیم تر از این تورا خبر ندهم ؟ گفتم : آری خبر دهید فرمود : هر کس حاجتی از  برادر مؤمنش برآورده کند، به اندازه ده طواف  به او ثواب می دهند   

 

 امام باقر (ع ) می فرماید :

یک نماز در مسجد الحرام بالاتر از صد هزار نماز در مساجد دیگر است

 

امام صادق (ع ) می فرماید:

 هیچ مکان عبادتی نزد خدا محبوبتر از محل سعی نیست ، چرا که در آنجاهر متکبر گردنکشی خاضع می شود

 

 حضرت صادق (ع ) به ابن ابی یغفور فرمودند :

در مسجد رسول خدا زیاد نماز بخوان ، که پیامبرخدا فرمودند : نماز در این مسجد برابر هزار نماز است در مساجد دیگر مگر مسجدالحرام که نماز در مسجد الحرام برابر هزار نماز در مسجد من است

 

 حضرت صادق (ع ) می فرماید :

کسی که حاجی را ملاقات کند و با او مصافحه نماید، گویا بر حجر الاسود دست کشیده

 

  امام صادق (ع ) درباره رمی جمرات می فرماید :

به هر سنگ ریزه ای که حاجی به سوی جمره پرتاب می کند، گناه بزرگ هلاک کننده ای از دوش جانش فرو می ریزد

 

 امام علی بن الحسین (ع ) فرمودند :

چون حاجی قربانی کند، قربانی او بهای آزادی وی  از آتش قیامت است

 

  امام ششم (ع ) فرمودند :

زمانی که یکی از شما حج به جای آورد، حج خود را به زیارت ما در مدینه ختم کند که زیارت ما از تمام بودن حج است

 

 حضرت سجاد (ع ) فرمودند :

آنکه در وطن عهده دار امور خانوادگی و مالی حاجی شود، اجرش مانند اجر اوست ، حتی مانند این است که خود او به زیارت رفته باشد

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

دین برپاست مادامی که کعبه برپاست

 

حضرت باقر (ع ) می فرماید :

کسانی را که به حج رفته اند و عمره به جای آورده اند احترام نمایید این امر بر شما واجب است

 

 از پیغمبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

منظور از وجوب نماز، حج ، طواف و دیگر مناسک بپا داشتن ذکر و یاد خداست ، پس وقتی که ذهن تو از هیبت و عظمت خدا که مقصود و مطلوب  اصلی از عبادت است خالی باشد، ذکر زبانی چه ارزشی خواهد داشت

 

امام صادق (ع ) فرمود :

حج و عمره کننده وارد بر خدا هستند، اگر درخواستی کنند عطایشان فرماید،  و اگر دعا کنند اجابتشان نماید، و اگر برای کسی شفاعت کنند شفاعتشان بپذیرد، و اگر هم سکوت  کنند، خود به بذل عنایت آغازشان کند، و ازای هر درهم ، هزار هزار درهم عوضشان می دهد

 

 امام صادق (ع ) می فرماید :

حاجیانی که بازمی گردند سه دسته اند : دسته ای از آتش آزاد می شوند، و دسته ای از گناهان خود خارج می گردند مانند روزی که از مادر متولد شده اند، و دسته سوم  با مصونیت مال و عیال برمی گردند و این کمترین بهره ای است که عاید حاجی می شود

 

  پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :

در چهار موقع درهای آسمان گشوده و دعاها مستجاب می شود : هنگام تلاقی صفوف مبارزان در راه خدا، هنگام نزول باران ، هنگام اقامه نماز و هنگام دیدن کعبه معظمه

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

هر کس به کعبه نگاه کند، پیوسته حسنه ای برای او نوشته می شود، و سیئه ای از او محو می شود، تا وقتی که چشمش را از کعبه برگرداند

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

سه چیز در نزد خداوند از احترام خاصی برخوردارند که چیزی همانند  آنها نیست ، کتاب او که فرمان و نور اوست ، خانه او که آن را قبله مردم قرار داد و از هیچ کس  توجه به غیر از آن را نمی پذیرد و عترت پیامبران

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

خداوند در اطراف کعبه صد و بیست گونه رحمت قرار داده است ، که شصت تای آن برای طواف کنندگان و چهل تای آن برای نمازگزاران و بیست تای آن برای کسانی  است که به کعبه نگاه می کنند

 

 امام باقر (ع )، درباره وقوف در عرفات می فرماید :

احدی از نیکان و بدان نیست که بر این کوهه اوقوف کند مگر اینکه خدا دعای او را به اجابت می رساند، دعای نیکان نسبت به امور دنیا و آخرتشان   مستجاب می شود، ولی دعای بدکاران درباره دنیایشان مستجاب می شود

 

امام علی بن الحسین (ع ) می فرماید :

قبل از اینکه حاجیان و عمره کنندگان با گناه آلوده شوند، در سلام کردن و دست دادن به آنان مبادرت کنید

 از محمد بن سنان نقل شده است که امام رضا (ع ) به او نوشتند

: علت اینکه منا، منا نامیده شده است ، آن است که جبرئیل در آنجا به ابراهیم گفت هر چه می خواهی از خدایت تمنا و خواهش کن

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

حاجی تا هنگامی که به گناه آلوده نشده به نور و سیمای حج باقی خواهد ماند

 

 رسول خدا (ص ) می فرماید :

ای مردم ، با آگاهی و دین کامل حج بگزارید، و از حج بازنگردید مگربا توبه و تصمیم به ترک گناه

 

رسول خدا (ص ) می فرماید :

حج ، پاداشش بهشت است ، و عمره کفاره هر گناه است

 

رسول خدا (ص ) می فرماید :

گناهانی وجود دارد که در غیر عرفات آمرزیده نمی شو

 

 امام صادق (ع ) می فرماید :

سعی بین صفا و مروه ، برای خوار کردن جباران قرار داده شده است

 

حضرت باقر (ع ) می فرماید :

به مکه شروع کنید و به ما ختم نمایید

 

حضرت صادق (ع ) می فرماید :

نگاه کردن به کعبه عبادت است

 

حضرت علی (ع ) می فرماید :

حج خانه خدایتان را ترک نکنید که هلاک می شوید

 

 رسول خدا (ص ) خطاب به علی  (ع ) می فرماید :

ای علی ، کسی که حج را - در حالی که قادر به انجام آن است - ترک کند، کافر است

 

 رسول خدا (ص ) خطاب به علی (ع ) می فرماید

: یا علی ، کسی که حج را از امروز به فردا بیفکند تا از دنیا برود، روز قیامت خداوند، او را یهودی یا مسیحی مبعوث گرداند

 

اامام صادق (ع ) می فرماید :

گر مردم حج این خانه را ترک کنند، بی درنگ بر آنها عذاب فرود می آید

 

از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

جنگجو در راه خدا و حج کننده و عمره کننده ، همه میهمانان دعوت شده خداوندند

 

 از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

حج ، جهاد است

 

از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

حج ، چه نیکو جهادی است

 

امیر المؤمنین علی  (ع ) می فرماید :

چهار تا از کاخهای بهشت در دنیاست : مسجد الحرام ، مسجد پیامبر، مسجد بیت المقدس و مسجد کوفه  


پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :

حج به جا آورید تا بی نیاز شوید

 

از حضرت پیامبر (ص ) روایت شده است که فرمودند :

انفاق نمودن مال برای سفر حج مانند انفاق  در راه خداست که خداوند صد برابر آن را پاداش می دهد

 

 از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

کسی که به روزه داری افطار دهد یا مسلمانی را رهسپار حج کند و یا جنگجویی را تجهیز نماید یا عهده دار خانواده او شود، اجر او مانند اجر آنهاست

 

حضرت صادق (ع ) می فرماید :

داخل شدن در کعبه وارد شدن به رحمت خداست

 

 ز رسول اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :ا

خدا حاجی را می آمرزد، و همچنین هر کسی را که حاجی برای او طلب آمرزش کند

 

 امام صادق (ع ) می فرماید :

کسی که به حج می رود خدا ضامن اوست ، اگر او را زنده نگه دارد، به اهل و عیالش می رساند، و اگر او را بمیراند وارد بهشت می کند

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

وقتی که حاجی وارد مکه می شود، خدا دو فرشته را برای او می گمارد تا طواف و نماز و سعی او را حفظ نمایند، و وقتی که در عرفه می ایستد دوش راست او را  می زنند و می گویند : نگران  گذشته نباش ، پس بنگر در آینده چگونه خواهی بود

 

از حضرت پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

این خانه ستونی از ستونهای اسلام  است ، و هر کس به حج یا عمره برود، خدا ضامن اوست ، اگر بمیرد وارد بهشتش می کند، و اگر به خانواده اش برگردد با اجر و سود برمی گردد

 

امیر المؤمنین علی (ع ) می فرماید :

کسی که به حج یا عمره می رود نزد خدا می رود، و بر خدا لازم  است که مهمانان خود را گرامی بدارد و آنان را بیامرزد

 

 از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

جنگجو در راه خدا و کسانی که حج و عمره برگزار می کنند میهمانان خدا هستند، خدا آنان را دعوت کرده و آنها پذیرفتند، و از او  درخواست کردند و به آنها عطا نمود

 

از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

سه گروه نزد خدا می روند : جنگجویان ، حج کنندگان و عمره گزاران

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

یک حج بهتر از دنیا و هر چه در آن است ، و یک نماز واجب از  هزار حج بهتر است

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

هیچ کاری بهتر از حج نیست مگر در جهاد و شهادت در راه خدا

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

چیزی بهتر از حج نیست مگر نماز

 

از حضرت پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

حج مقبول ، جزایی جز بهشت ندارد

 

 از پیامبر اکرم (ص ) سؤال شد که بهترین کارها کدامند، فرمودند :

ایمان به خدا، جهاد درراه خدا، و حج مقبول

 

حضرت پیامبر (ص ) می فرمایند :

حج ، جهاد ناتوان است

 

 امام صادق (ع ) می فرماید :

یک نماز واجب بهتر است از بیست بار رفتن به حج ، و یک بار رفتن به حج بهتر است از خانه ای پر از طلا که هر چه در آن است صدقه داده شود

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

یک حج بهتر از آزاد کردن هفتاد برده است

 

امام باقر (ع ) می فرماید :

حج و عمره دو بازار از بازارهای آخرت اند، کسی که زیاد حج و عمره  بجا آورد از میهمانان خداست ، اگر خداوند او را نگه دارد آمرزیده نگه می دارد، و اگر او را  بمیراند وارد بهشت می کند

 

امام رضا (ع ) می فرماید :

حج و عمره ، فقر و گناهان را می زداید چنانکه کوره آهنگری ناخالصی های  آهن را

 

امام باقر (ع ) می فرماید :

سه چیز است که ثوابشان در آخرت و اثرشان در دنیا هم هست : حج که فقر  را می زداید، صدقه که بلا را دفع می کند و نیکی که عمر را می افزاید  

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

حاجی ، هیچ وقت تهیدست نمی شود

 

 حضرت پیامبر (ص ) می فرماید :

مسافرت کنید تا بدنتان سالم شود، و جهاد نمایید تا غنیمت به دست آورید، و حج بروید تا بی نیاز گردید

 

از رسول خدا (ص ) روایت شده است که فرمودند :

کسی که می خواهد به حج برود باید بشتابد

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

کسی که برای رفتن به حج استطاعت داشته باشد، ولی آن را بدون عذر موجه به تأخیر بیندازد تا مرگ او فرا رسد، یکی از شرایع اسلام را از دست داده است

 

 از حضرت پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

کسی که حج واجب خود را بدون اینکه مرضی باز دارنده یا حاجتی لازم یا فرمانروایی ظالم مانع شود، بجا نیاورد و بمیرد،

به دین یهودی یا مسیحی مرده است

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

هیچ کس از حج محروم نمی ماند مگر در اثر گناه ، و این در حالی است که  خداوند اکثر گناهان را می بخشد

 

 امام صادق (ع ) خطاب به عیسی  بن ابی منصور فرمودند :

ای عیسی ، اگر قدرت آن را داری که نان ونمک بخوری و هر سال به حج بروی ، این کار را بکن  


 امام صادق (ع ) می فرماید :

کسی که دو بار به حج برود تا زنده است در خیر و برکت قرار خواهد گرفت

 

امام صادق (ع ) می فرماید

کسی که سه بار به حج می رود هیچ وقت فقیر نمی شود

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

کسی که ده بار به حج می رود، خدا او را محاسبه نخواهد کرد


حضرت صادق (ع ) می فرماید :

در هر یکی از ماههای سال می توان به عمره رفت ، و بهترین عمره ، در ماه رجب است

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

مکه محبوبترین زمین پیش خداست

 

  امام علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :

خوردن و آشامیدن در شهر مکه همچون روزه داری  در غیر از آن است ، و یک روز روزه داری در آن شهر برابر است با یکسال روزه داری در جاهای دیگر، و راه  رفتن در شهر مکه عبادت است


 امام باقر (ع ) می فرماید :

کسی که در شهر مکه سجده می کند همچون کسی است که در راه خدا در خون خود می غلتد

 

از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :

هیچ روزهایی همچون ده روز اول ذی الحجه نیست که خدا دوست دارد مردم در آن مشغول عبادت او شوند

 
از رسول خدا (ص ) روایت شده است که فرمودند :

مسح کشیدن حجر الاسود و رکن یمانی  گناهان را می ریزد و از بین می برد

 

امام علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :

وقتی که شب عرفه و اوایل روز منی فرا می رسد، خدا به کسانی که در عرفات و منی ایستاده اند، گرامی ترین ملایک خود را مباهات می کند

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

وقتی که مردم جایگاههای خود را در منی می گیرند، ندا کننده ای از سوی  خدا ندا می کند : اگر رضایت مرا خواسته بودید، من راضی شده ام

 

 حضرت صادق (ع ) می فرماید :

حج اکبر روز قربانی است

 

رسول خدا (ص ) می فرماید :

رمی جمرات ذخیره روز قیامت است


 حضرت باقر (ع ) می فرماید :

کسی که در یکی از دو حرم ( مکه و مدینه ) بمیرد، در روز قیامت بی ترس و هراس مبعوث می گردد

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

خدا، طعام دادن و کشتار قربانی در منی را دوست می دارد

 

امام صادق (ع ) می فرماید :

وقتی که مؤمن سر خود را در منی می تراشد و آن را در زمین دفن می کند،  در روز قیامت هر مویی با زبان گویا به نام صاحبش تلبیه می گوید

 

 امیر المؤمنین علی (ع ) می فرماید :

آب زمزم بهترین آب روی زمین است

 

 از حضرت پیامبر (ص ) روایت شده است که فرمودند :

کسی که هفت بار دور خانه خدا طواف کند، ودو رکعت نماز پشت مقام بخواند، و از آب زمزم بخورد، گناهان او آمرزیده می شود هر قدری که باشد

 

بحضرت پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :

رای هر دردی که آب زمزم خورده شود دواست

 

حضرت صادق (ع ) می فرماید :

بهتر از حج چیزی نیست مگر نماز

 

 حضرت پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :

چون از حج فارغ شدی ، گویا تازه از مادر متولد گشتی

 

 امام علی (ع ) در وصیت خود به هنگام وفات فرمود:

خدا را! خدا را! در حق خانه پروردگارتان ، تا زنده اید آن را وا مگذارید که اگر رها شود، (از عذاب الهی ) مهلت داده نخواهید شد


  امام صادق (ع ) :

هیچ جایی نزد خدای تعالی محبوبتر از مسعی نیست زیرا که هر گردنکش ومتکبری در آن جا خوار و ذلیل می شود

 

 امام علی  (ع ) :

آیا نمی بینید که خدای سبحان مردمان را از زمان آدم - صلوات الله علیه - تا پایان جهان  با سنگهایی که نه سودی  می رسانند نه زیانی و نه می بینند و نه می شنوند آزمایش کرد، و آن سنگها  را خانه با  حرمت خود ساخت و آن را جایگاه گرد آمدن مردم قرارداد سپس آن را در سنگلاخترین مکانها و  بی گیاهترین  نقاط زمین و تنگترین دره ها جای داد، در میان کوههای خشن و ریگهای داغ  و چشمه های  کم آب و آبادیهای دور از هم که نه شتری در آنجا فربه می شود، نه اسبی ، نه گاوی و نه گوسفندی اگر خدای سبحان می خواست خانه باحرمت خود ومشعرهای  ارجمند خویش را در میان باغها و جویبارها و سرزمینهای هموار و پر درخت و پر میوه که خانه هایش به هم پیوسته  و روستاهایش نزدیک به هم است ، در میان گندمزارها و باغهای خرم و زمینهای  پر گیاه و دشتهای  پرآب و در وسطباغستانهای خرم و بهجت زا و جاده های آباد  قرار می داد هر آینه به همان نسبت که آزمایش و امتحان ساده تر بود پاداش و جزا کم بود

 

امام صادق (ع )در پاسخ به سوال هشام بن حکم از علت حج و طواف کعبه فرمود:

خداوند مردمان  را بیافریدوآنهارا به پیروی از دین و آنچه مصلحت دنیایشان درآن است  فرمان داد و حج را مایه فراهم آمدن مردم از شرق  و غرب عالم و آشنا شدن آنها  با هم (و آگاه شدنشان از حال و روز یکدیگر ) قرار داد و تا بازرگانانی که  

از شهری به  شهری کالا می برند سود برند، و کرایه دهندگان و شترداران به فایده ای رسند، و تا  آثار پیامبر خدا  شناخته شود و خبرهای آن حضرت نقل و بازگو شود و از یادها نرود اگر هر قومی و  مردمی (فقط) به شهر و سرزمین خود بسنده می کردند نابود می شدند و شهرها ویران می گشت و در  آمدها و سودها افت می کرد،  و خبرها پوشیده می ماند و کسی از آنها آگاه نمی شد این است علت حج

 

امام باقر (ع ) :

حج آرامش بخش دلهاست

 

 امام صادق (ع ) :

ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت خانه خدا چنان سریع توانگری آوردو فقر رابزداید

 

 امام زین العابدین (ع ) :

حق حج (برتو) این است که بدانی بدان وسیله بر پروردگارت وارد می شوی ، واز گناهانت به سوی  آن می گریزی ، و به وسیله آن توبه ات پذیرفته می شود و فریضه و تکلیفی را که  خدا بر تو واجب کرده است ادا می کنی

 

امام باقر (ع ) :

تمامیت حج به ملاقات کردن با امام است

 

امام کاظم (ع ) :

:درباره آیه هر کس دراین سرای کورباشد در آخرت نیز کورتر است و گمراهتر" فرمودنداو کسی است که حج ، یعنی حج واجب ، را به تأخیر اندازد و بگوید : امسال حج می روم ، سال دیگر حج می روم تا آن که سرانجام مرگش فرا رسد

 

عبدالرحمن بن کثیر:

با امام صادق به حج رفتم هنگام عبور از راهی آن حضرت بر فراز کوهی  رفت و از آن بالا به مردم نگریست و فرمود: چه بسیار است هیاهو و چه اندکند حاجیان !

 

 امام باقر(ع ) :

کسی که این خانه را زیارت کند، اگر سه خصلت در او نباشد، ارزش ندارد: ورعی که او را از معاصی خدا باز دارد، حلمی که با آن خشمش را مهار کند، و  خوشرفتاری با کسی که با وی همنشینی و مصاحبت دارد

 

امام صادق (ع ) :

اگر انسان مال حرامی به دست آورد و با آن به زیارت خانه خدا رود و تلبیه بگوید، (در جوابش ) ندا آید که : لا لبیک و لا سعدیک و اگر از راه حلال به   دست آورده باشد ندا آید که : لبیک و سعدیک

 

 پیامبر خدا (ص ) :

هر کس که با مال حرام حج کند وبگوید : لبیک اللهم لبیک ، خداوند به او فرماید: لا لبیک و لا سعدیک ، حجت از آن خودت باد!

 

 امام صادق (ع ) :

حج بر دو گونه است : حج برای خدا و حج برای مردم کسی که برای خدا حج گزارد خداوند بهشت را به او پاداش دهد و هر که برای مردم حج رود پاداش و ثوابش در  روز قیامت به عهده همان مردم است

 

امام صادق (ع ) :

هرکس در راه رفتن به مکه یابرگشتن ازآن بمیرد، روز قیامت از آن ترس و هراس بزرگ در امان باشد

 

امام صادق (ع ) :

هرکس در حال احرام بمیرد خداوند اورا لبیک گویان برانگیزد

 

 امام صادق (ع ) درباره آیه و هر کس به آن درآید درامان است فرمود :

هر انسانی که وارد حرم شود و به آن پناه برد از خشم خدا در امان است و هر حیوان و پرنده ای وارد آن شود نباید آن را رم   داد یا آزارش رساند تا  آن گاه که از حرم خارج شود

 

امام صادق (ع ) :

مردم امام خودرا گم می کنند ولی آن حضرت در موسم حج حاضر می شود و مردم را می بیند اما آنها او را نمی بینند

 

حاج رضا ، بالاترین خریدار فیش حج عمره و تمتع واجب بانک ملت و ملی -  09303654119  -  09127650121  حاج رضا

 

تبلیغات فیش حج

تلگرام فیش حج

اینستاگرام فیش حج

لباس احرام - مرکز انحصاری عرضه ملزومات حج و زيارت ايليا

دانلود نرم افزار اندروید فیش حج : آگهی های خرید و فروش فیش حج عمره و تمتع

 ----- فيش حج -----

دفتر خريد و فروش

فيش حج حجازی

269 0 259 0910

 

----- فيش حج -----

خريد و فروش فيش حج

عمره   و   تمتع   رحمتی


09127650121


09303654119

----- فيش حج -----

دفتر خريد و فروش فيش حج حجازی

269 0 259 0910

279 0 259 0910

خرید و فروش عمره و تمتع

----- فيش حج -----

خريد و فروش فيش حج عمره و تمتع رحمتی

 09127650121
09303654119


www.fishe-haj.blogfa.com

----- فيش حج -----

خريد و فروش فيش حج حسینی
09382350087 

آمار بازدید سایت

برخی از مطالب سایت

فروش یک عدد فیش حج تمتع تاریخ ثبت نام 9/1385 ، قیمت 11 میلیون تومان بانک ملی  09352695656  رضا...
فیش بانک ملت - ثبت نام سال 1390 از کرج - قیمت 3000000 تومان  09366217054  حسین امین...
یک فقره فیش حج تمتع ثبت نامی سال 85 ، قیمت: نه میلیون تومان  09355961129 ...
فروش عمره ثبت نامی بانک ملت 87 با اولویت تشرف 26 به قیمت پیشنهادی مناسب.  09194002617 ...
فیش حج عمره بانک ملت خرید سال 1387 آماده اعزام قابلیت انتقال به غیر بدون واسطه با اصل پول و سود...
خریدار یک عدد فیش حج عمره در اواخر اسفند ماه 1393 و یا اوایل 1394 فروردین ماه هستم. در ایام عید نوروز...

حذف آگهی از سایت

برای حذف آگهی تان از سایت، با همان شماره های که در سایت آگهی ثبت کرده اید، عدد 2 (متن پیامک فقط عدد 2 باشد) به شماره 30002190000340 پیامک بفرستید و یا با شماره 75 406 76 0910 تماس بگیرید.

ثبت آگهی خرید و فروش فیش حج با سامانه پیامکی

فروشنده و خریدار محترم فیش حج، شما می توانید برای درج آگهی در سایت، علاوه بر فرم ثبت سفارش با استفاده از سامانه پیامکی متن کامل آگهی خود (اعلام خرید و یا فروش، مشخصات ، تلفن همراه و یا ثابت و متن آگهی) را به شماره 30002190000340 پیامک بفرستید.

درج آگهی در سایت رایگان است.

استعلام فیش حج